حمید کمالی بیان کرد:
اساتید باید حس تحقیق را درطلاب ایجاد کنند که این روحیه نتیجه اش علم و به دنبال آن توانایی است.
نشست علمی با حضور«حجه الاسلام و المسلمین حمید کمالی» مدیر حوزه علمیه برادران اردکان و استاد دانشگاه با موضوع «علم و پژوهش در بیانیه گام دوم» درجمع اساتید مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (س) اردکان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدرسه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان در این جلسه حمید کمالی بیان کرد: ملاک اقتدار یک جامعه چند چیز است: 1- نیروهای نظامی و تجهیزات نظامی یک کشور2- ذخائر ارضی و پشتوانههای مالی آن 3-حضور ملت و مردم با رابطه مثبت بین دولت و مردم 4- علم و دانش، که طبق فرمایشات رهبری علم و دانایی، توانایی میآورد.
ایشان با توجه به بیانیه گام دوم اذعان کرد که: علوم انسانی پیشرفتی نداشته و این، وظیفه حوزه ها هست که با تاکید رهبری موجبات پیشرفت آن را فراهم نمایند وبرای رسیدن به پاسخ شبهات به جای جستجو در سایتها و پرسیدن از افراد آگاه، یک حوزوی باید حس تحقیق و پژوهش داشته باشد و آن حس را به دیگران منتقل کند.
وی براساس سخن شهید مطهری(رحمه الله علیه) اظهار کرد: جمود که بدتر از جهالت است عبارت است از روح ضد تحقیق، عبارت است از حالتی که مقدس ترین روحیه را، که روحیة تحقیق و کاوشگری است از بشر می گیرد؛ شاید بتوان گفت همانطور که جمود از جهل زشتتر است، حس تحقیق از خود علم مقدستر است. علم آنگاه مقدس و قابل احترام است که با روح تحقیق توام باشد. روح تحقیق آنگاه وجود دارد که بشر به نقص علم و اطلاعات خود معترف باشد.
کمالی براساس سخنان حجه الاسلام قرائتی گفت: طلبه ها در حوزه باید تولید علم، ترویج علم و تحصیل علم کنند. تولید علم و ترویج آن منجر به اجتهاد میشود.
ایشان با طرح سوال از اساتید به اینکه موانع عدم پیشرفت پژوهش در حوزهها چیست؟ ادامه داد: فکر آغاز پژوهش است. ارزش علم نشات گرفته از فکر، هرچند قطره ای باشد با ارزشتر از تانکر پر آب است.
ایشان تفاوت منبر و پژوهش را اینگونه برشمرد: مخاطب منبر غالبا عوام هستند و دایرهی آن محدود میباشد؛ اما مخاطب پژوهش خواص و نخبگان هستند و دائره آن وسیع میباشد.
استاد در پایان براساس بیانیه گام دوم عزت و اقتدار یک کشور را علم و دانش بیان کرده و اینکه هیچ کس نمیتواند این روحیه تحقیق را از یک فرد بگیرد.