رویا دهقانی:
طلبه در سطح دو نباید تنها مصرف کننده علم اهل پژوهش باشد؛ باید ترویج کننده هم باشد.
کرسی آزاد اندیشی با حضور مجازی «رویا دهقانی» از اساتید حوزه و معاون پژوهش حوزههای علمیه خواهران استان یزد و با داوری خانم فاطمه قانعی از طلاب پایه سوم مدرسه با موضوع« آسیب شناسی پژوهش در حوزههای خواهران و راهکارهای آن» و طلاب و اساتید مدرسه فاطمه الزهراء اردکان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی مدرسه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان در این جلسه طلاب از رویا دهقانی به عنوان استاد ارائه کننده آسیبهای پژوهشی حوزه خواهران را پرسیدند و ایشان بیان کرد: طلبه در سطح دو باید در قالب جزوه و بروشور نوشتن را شروع کند و این محتواها را به مبلغین برای سخنرانی ارائه دهد. برای تهیه همین فعالیتهای پژوهشی نیاز به تمرین و ممارست است و شروع آن باید در همین سطح باشد، طلبه در این مسیر قدم بگذارد و مسیر را درست طی کند و اهل مطالعه و تحقیق و پژوهش باشد.
خانم دهقانی در جواب آسیب پژوهشی که مقالات طلاب در سطح دو در حد کپی و نسخه برداری است که این خودش سرقت علمی است گفت: برای اینکه نوشته طلاب، سرقت علمی نباشد آدرس منبع را بدهید و نوشتن یک مهارت است باید تمرین داشته باشید. با خواندن چند مقاله و خلاصه کردن آن نوشتن را شروع کنند.
وی بیان کرد: طلبه برای انتخاب موضوع بروز جامعه باید به موضوعات تکراری نگاه نو و تازه دهد. منابع اصیل به عنوان شالوده و رکن است باید در تحقیق باشند تا بتوان ساختمان را همانطور که میخواهیم بسازیم.
استاد در جواب آسیب پژوهشی اینکه چرا پژوهشها نیاز سنجی نمیشوند ادامه داد: برای کاربردی کردن پژوهش باید دیدکه جامعه به چه چیزهایی نیاز دارد و طلبه هدف را مشخص کند و ببینید نیاز و علاقه اش درچه زمینهای است. طلبه باید نگاهش را متفاوت کند و درباره چیزهایی سوال کند که واقعاً نیاز جامعه جواب بدهد.
طلبه منتقد اظهار کرد: آموزش حوزه علمیه و آموزش و پرورش به قدری سنگین و سخت است که جایی برای پژوهش نمیگذارد.
استاد ارائه کننده اظهار کرد: سیستم آموزش حوزه و حتی آموزش و پرورش حافظه محور است. از طرفی اساتید باید در کلاس درس با روش پژوهشی مطالب درس خود را آموزش بدهند، همچنین طلاب باید کلاس را تبدیل به کلاس پژوهشی کنند و بارش فکری ایجاد کنند.
داور خانم فاطمه قانعی در جمع بندی جلسه بیان کرد: طلبه در سطح دو باید با توقع پایین از خود تحقیق و پژوهش را شروع کند، ترس و هراسی نداشته باشد با تمرین و ممارست از فعالیتهای کوچک میتواند حتی تولید کننده خوب برای مبلغین باشد. با برنامهریزی خوب از سوی خود طلاب و مسئولین آموزش و پژوهش حوزه و هم مهارت پروری خوب اساتید در امر آموزش میشود پژوهش در سطح دو پیشرفتهای خوبی داشته باشد.