برگزاری نشست علمی– پژوهشی با موضوع« نکته های معارفی دعای افتتاح»
نشست علمی- پژوهشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین مجید جعفری– استاد حوزه علمیه- با موضوع« نکته های معارفی دعای افتتاح » با حضور اساتید و طلاب به مناسبت ماه مبارک رمضان درحوزه علمیه فاطمهالزهرا(س) اردکان برگزار شد.
به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، در این نشست آقای جعفری گفت: پذیرایی خداوند در ماه مبارک رمضان مادی نیست؛ بلکه خداوند با تجلیات خود بر بنده پذیرایی می کند. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اگر کسی در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان سوره قدر را هزار مرتبه بخواند، صبح می کند در حالی که یقینش شدید شده و حقایقی که اختصاص به ولایت دارد به او نشان داده می شود. یعنی حقایق عالم را با چشم باطن می تواند ببیند.
ایشان اظهار کرد: دعای افتتاح با حمد الهی آغاز شده است. ثنای الهی در قالبهای حمد، تسبیح، تهلیل است که در این دعا قالب حمد آورده شده و در آن نکته ایی است: هر موجودی، هر کمالی که دارد از جانب حق است و همه ستایشها ،حمد و ستایش خداوند باشد؛ زیرا حمد و ستایش ها به خاطر خوبی، کمال، برکت و… است و انسانی هم که دارد حمد می شود بخاطر کمالی که دارد می باشد، حال این موجود، این کمال را از جانب خداوند دریافت کرده است.
استاد بیان کرد: از جمله کتابهایی که معارف توحیدی را بیان کرده رساله ولایت علامه طباطبایی و امام خمینی است که نکات ناب معارفی را آورده، فهم این کتب عمیق و دقیق است باید مبانی حکمت صدرا و اشراق مسلط باشد و علامه جوادی آملی کتاب رساله ولایت علامه طباطبایی را بهترین کتاب معرفی کرده است؛ زیرا مطالبی در این کتاب است که خود علامه شهود کرده و کسی آن را مطرح نکرده است به طوری در کتاب المیزان ایشان این مطالب نیامده است.
استاد افزود: در این کتاب ، علامه کمال حقیقی انسان را رسیدن به مقام ولایت دانسته ، به طوری که هدف اصلی تشریع اسلام هم ، رسیدن به مقام ولایت است و در ظواهر آیات و روایات ائمه هم این مطلب آمده است.
جعفری بیان کرد: معنای ولایت ، معنای عمیقی دارد. در واقع رسیدن به مقام قرب الهی و فنا فی الله شدن است. فنا در ذات ، اسماء و صفات الهی منظور است. و کلید رسیدن به این ولایت، معرفت نفس است.
ایشان ادامه داد: منظور از معرفت نفس، معرفت فلسفی نفس نیست بلکه معرفت شهودی مدنظر است. توحید انسان ها باید حقیقی باشد، اینکه انسان ها در آفرینش امری نگاه مستقل به آن می کنند و نگاه الهی را از آن برمی دارند؛ نگاه توحیدی و معرفت توحیدی نیست. با کسب معرفت شهودی می توان به حقایق عالم بعد از مرگ دست یابد.