نشست علمی– پژوهشی با موضوع«عدم رعایت بهداشت در برابر بیماری های همه گیر (کرونا) از منظر فقه » برگزار شد.
با همکاری حوزههای علمیه فاطمهالزهرا(س) اردکان، ریحانه الرسول(س)، الزهراء یزد، امابیهاء تفت، معصومیه یزد، حضرت زهرا(س) و موسسه آموزش عالی حضرت زهرا(س) میبد و فاطمیه اشکذر نشست علمی- پژوهشی با حضور خانم مریم سادات مدرسی– از اساتید حوزه و دانشگاه- با موضوع« عدم رعایت بهداشت در برابر بیماری های همهگیر (کرونا) از منظر فقه » در فضای مجازی با حضور اساتید و طلاب استان یزد برگزار شد.
به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، این نشست برای پاسخ به شبهات کرونا و واکسینه شدن برگزار شد . خانم مدرسی در ابتدا فلسفه سختی ها و بلاها را بیان کرد و گفت: با شیوع بیماری کرونا مردم دانستند که نعمتیهایی همچون سلامتی، صله رحم و…چه نعمت بزرگی است که آنها قدرش را نداشتند.
ایشان اظهار کرد: با دقت در کلمه بلا می توان بلا را به معنای سختی و هم به معنای امتحان است.که اثرات آن هم متفاوت است ،میتواند عامل ترقی، سعادت و رسیدن به کمال الهی باشد و می تواند برای کافران بلا باشد. تابآوری افراد، ایجاد حس مسئولیت، ایجاد حس تعاون اجتماعی نقش دین و دیندارها در برابر بیماری کرونا را نشان داد.
استاد در جواب کسانی که که می گویند دیندارها دیگر لازم نیست نکات بهداشتی را رعایت کنند گفت: بین علم و دین تقابل و تعارض نیست؛ بلکه این دو مکمل همدیگر هستند. علل مادی، علت قریبه و علل معنوی، علت بعیده است. توجه به علل قریبه منافات با علل بعیده ندارد و هر دو در کنار هم باید در نظر گرفت. دعا و توسل لازم است؛ اما کافی نیست.هر فرد باید در کنار دعا و توسل، نکات بهداشتی از ستاد کرونا که اعلام می شود را رعایت کند.
وی ادامه داد: با دعاهایی که دسته جمعی خوانده می شود نباید شبهه کرد چرا این مریضی از بین نمی رود؛ زیرا همه چیز با کرامات نیست . نظام عالم، نظام اسباب و مسببات است و نمی توان از این نظام خارج شد.
مدرسی اقداماتی که فرد باید در برابر این بیماری انجام دهدرا اینگونه بیان کرد: طبق آیات قرآن فرد باید پیشگیری و خود مراقبتی از خود و خانواده خود داشته باشد. نباید به اخبار دروغ توجه کند و به توصیه های ستاد کرونا باید عمل کند.
ایشان قواعد فقهی همچون قاعده لاضرر، قاعده حرمت اضرار به نفس و غیر، قاعده وجوب دفع ضرر محتمل، قاعده وجوب حفظ جان، قاعده نفی ضرر، قاعده احتیاط، قاعده احترام، قاعده اتلاف و قاعده حرمت تعاون بر اثم و عدوان را ناظر به موضوع کرونا دانست.