روز عرفه را روز نیایش می نامند. روزی که بنده با خدای خویش سخن میگوید و بی پروا به خطاها و گناهان خویش اعتراف میکند و از خدای مهربان خویش طلب بخشش میکند. و خدای آمرزنده مهربان نیز بنده اش را می آمرزد. خداوند در این روز درهای رحمت و مغفرت را بر روی عالمیان باز میکند تا همگان از خوان رحمت بی کران الهی بهره مند گردند.
نهم ذیحجه را روز عَرَفه گویند. این روز از روزهای مهم برای مسلمانان و از جمله شیعیان است. گرچه عید نامیده نشده اما همچون عید خوانده شده است. از سوی دیگر از آنجا که امام سوم شیعیان حرکت خود را به سوی کربلا پس از مراسم حج آغاز کرد برای شیعیان از اهمیت بسزایی برخوردار است. همچنین زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است. دعای امام حسین در روز عرفه از مهم ترین اعمال این روز است که پس از نماز ظهر و عصر خوانده میشود.عید قربان پس از روز عرفه قرار دارد.
درباره نامگذاری این روز به عرفه در برخی روایات آمده است: جبرائیل علیه السلام هنگامی که مناسک را به ابراهیم می آموخت، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت؟» و او پاسخ داد «آری»، لذا به این نام خوانده شد. و نیز گفته اند سبب آن این است که مردم از این جایگاه به گناه خود اعتراف میکنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی می دانند که برای رسیدن به آن باید متحمل شد. چرا که یکی از معانی «عرف» صبر و شکیبایی و تحمل است. با این حال، با نظر به دعا های مختلفی که در روایات اسلامی برای این روز رسیده است، می توان به تحلیل دیگری نیز رسید. محتوای عموم دعاهایی که در کتب اسلامی برای این روز از قول پیامبر اسلام نقل شده، اعتراف به گناهان انسان، اعتراف به جایگاه خدا در هستی، و پذیرش کاستی عبادت ها در برابر خدایی با این جایگاه است. بر این پایه، روز عرفه به احتمال قوی، روزی برای اعتراف بوده است و اساسا خود کلمه ی عرفه نیز، معنایی جز اعتراف ندارد. در این روز حجاج از شهر مکه به صحرای عرفات آمده و در آنجا به راز و نیاز و دعا پرداخته و پس از نماز ظهر و عصر این دعا را در کنار کوه جبل الرحمه میخوانند. سپس حجاج به سمت سرزمین مشعر الحرام حرکت میکنند تا در روز عید قربان در سرزمین منا باشند. برای این روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی (از جمله غسل) ذکر شده است که شیعیان از جمله افرادی که در حج حضور ندارند بجا می آورند. از جمله مهم ترین این اعمال دعای امام سوم شیعیان در روز عرفه است.
یکی از مهم ترین اعمال توصیه شده در این روز زیارت امام سوم شیعیان (از دور یا نزدیک است). در مفاتیح الجنان در این باره آمده است:
زیارت حضرت سید الشّهداء علیه السّلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است یعنی از افراد بسیاری نقل شده است و اگر کسی در این روز توفیق یابد، که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد، ثوابش کمتر از کسیکه در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است.
شب عرفه (شب نهم ماه ذیحجه) از شبهای مهم برای شیعیان و مسلمانان است. در مفاتیح الجنان درباره آن آمدهاست: از شبهای پر برکت و شب مناجات با خدا برآورنده حاجات است و توبه در آن شب پذیرفته و دعا در آن مستجاب است و کسیکه آن شب را به عبادت به سر آورد، اجر صد و هفتاد سال عبادت را دارد، و برای آن شب چند عمل است. دعاهای مختلفی برای این شب ذکر شده و از جمله شبهایی است که احیاء (زنده داشتن آن به دعا و راز و نیاز) بسیار توصیه شده است. از اعمال مهم آن زیارت امام سوم شیعیان است.
روز نهم: روز عرفه و از اعیاد بزرگ است، گرچه به اسم عید نامیده نشده و روزى است که خدا بندگانش را به عبادت و طاعت خویش دعوت کرده و سفره هاى جود و احسانش را براى آنان گسترده، و شیطان در این روز خوارتر و حقیرتر، و راندهتر و خشمناکتر از روزهاى دیگر است، و روایت شده که حضرت زین العابدین علیه السّلام در روز عرفه صداى سائلى را شنید که از مردم درخواست کمک مىکرد، به او فرمود: واى بر تو، آیا در این روز از غیر خدا درخواست مىکنى؟ !و حال آنکه براى بچههاى در رحم، در این روز امید مىرود، که فضل خدا شامل حالشان گردد، و سعادتمند شوند. و براى این روز چند عمل وارد است: اوّل:غسل.دوم: زیارت حضرت سید الشّهداء علیه السّلام که برابر هزار حج و هزار عمره و هزار جهاد و بلکه افضل از این است، و روایات در کثرت فضیلت زیارت آن حضرت در این روز متواتر است[یعنى از افراد بسیارى نقل شده است] و اگر کسى در این روز توفیق یابد،که زیر قبّه مقدّسه آن حضرت باشد،ثوابش کمتر از کسىکه در عرفات باشد نیست، بلکه بیشتر و بیشتر است،و کیفیت زیارت آن حضرت بعد از این در باب زیارات ان شاء اللّه تعالى مىآید.سوم:پس از نماز عصر،پیش از آنکه مشغول خواندن دعاهاى عرفه شود،در زیر آسمان دو رکعت نماز بجا آورد،و به گناهانش نزد خدا اعتراف و اقرار نماید،تا به ثواب عرفات دست یابد،و گناهانش آمرزیدکه گردد،آنگاه به اعمال و دعاهاى عرفه که از ائمه طاهره علیهم السّلام روایت شده است مشغول گردد،و آن اعمال و ادعیه بیشتر از ان است که به طور کامل در این مختصر ذکر شود ولى به اندازهاى که این کتاب گنجایش آن را داشته باشد نقل مىکنیم. شیخ کفعمى در کتاب«مصباح»فرموده:براى کسىکه از دعا خواندن ضعف پیدا نکند روزه روز عرفه مستحب است،و پیش از زوال[رسیدن آفتاب به وقت شرعى ظهر]غسل استحباب دارد،و همچنین زیارت امام حسین علیه السّلام در روزوشب عرفه مستحبّ است.و چون وقت زوال رسید،زیر آسمان رود،و نماز ظهر را با رکوع و سجود نیکو بجا آورد،و چون از نماز ظهروعصر فارغ شود،دو رکعت نماز بخواند،در رکعت اول پس از سوره «حمد» سوره«توحید»و در رکعت دوم بعد از(حمد)سوره(کافرون)بخواند،پس از ان چهار رکعت نماز بجا آورد،در هر رکعت پس از سوره(حمد)پنجاه مرتبه سوره(توحید)بخواند. فقیر مىگوید:این نماز همان نماز حضرت امیر المؤمنین علیه السّلام است،که در ضمن اعمال روز جمعه گذشت. سپس شیخ کفعمى فرموده است: این تسبیحات را که از حضرت رسول صلّى اللّه علیه و آله روایت شده است،و سیّد ابن طاووس در«اقبال»ذکر فرموده بخوان:سُبْحَانَ الَّذِی فِی السَّمَاءِ عَرْشُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْأَرْضِ حُکْمُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقُبُورِ قَضَاؤُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْبَحْرِ سَبِیلُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی النَّارِ سُلْطَانُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْجَنَّةِ رَحْمَتُهُ سُبْحَانَ الَّذِی فِی الْقِیَامَةِ عَدْلُهُ سُبْحَانَ الَّذِی رَفَعَ السَّمَاءَ سُبْحَانَ الَّذِی بَسَطَ الْأَرْضَ سُبْحَانَ الَّذِی لا مَلْجَأَ وَ لا مَنْجَى مِنْهُ إِلا إِلَیْهِ.منزّه است خدایى که عرشش در آسمان است،:منزّه است خدایى که حکمش در زمین است،منزّه است خدایى که فرمانش در گورهاست،منزّه است خدایى که راهش در دریاست،منزّه است خدایى که سلطنتش در آتش است، منزّه است خدایى که رحمتش در بهشت است،منزّه است خدایى که عدالتش در قیامت است،منزّه است خدایى که آسمان را برافراشت،منزّه است خدایى که زمین را بگسترد،منزّه است خدایى که پناهگاه و نجاتى از او جز به سوى او نیستسپس صد مرتبه بگو:سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ.منزّه است خدا،و سپاس از آن خدا است،و معبودى جز خدا نیست،و خدا بزرگتر است.و سوره«توحید» را صد مرتبه«ایة الکرسى»را صد مرتبه بخوان،و صد مرتبه بر محمّد و آل محمّد صلوات فرست،و ده مرتبه بگو:لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ لَهُ الْمُلْکُ وَ لَهُ الْحَمْدُ یُحْیِی وَ یُمِیتُ وَ یُمِیتُ وَ یُحْیِی وَ هُوَ حَیٌّ لا یَمُوتُ بِیَدِهِ الْخَیْرُ وَ هُوَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ.معبودى جز خدا نیست،یگانه و بىشریک است،فرمان روایى و سپاس از ان اوست،زنده مىکند و مىمیراند،و مىمیراند و زنده مىسازد،و او زنده پاینده است،خیر تنها به دست اوست و او بر هرچیز تواناست.و ده مرتبه:أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الَّذِی لا إِلَهَ إِلا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ آمرزش مىجویم از خدایى که معبودى جز او نیست،زنده و به خود پاینده است و به سوى او بازمىگردیم.و ده مرتبه یَا اللَّهُ اى خدا و ده مرتبه یا رَحْمَنُ اى مهربان و ده مرتبه یَا رَحِیمُ اى بخشنده و ده مرتبه یا بَدِیعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اى پدید آورنده آسمانها و زمین،اى داراى شوکت و بخشش و ده مرتبه یَا حَیُّ یَا قَیُّوم ُاى زنده اى پاینده ده مرتبه یَا حَنَّانُ یَا مَنَّانُ.اى نعمتافزا اى عطابخش. و ده مرتبه یَا لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ اى که خدایى جز تو نیست و ده مرتبه آمِینَ اجابت فرماآن گاه بگو اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ یَا مَنْ هُوَ أَقْرَبُ إِلَیَّ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ یَا مَنْ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ یَا مَنْ هُوَ بِالْمَنْظَرِ الْأَعْلَى وَ بِالْأُفُقِ الْمُبِینِ یَا مَنْ هُوَ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى یَا مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وخدایا از تو درخواست مىکنم، اى کسىکه از رگ گردن به من نزدیکتر است، اى کسىکه میان انسان و دلش پرده مىشود، اى کسىکه در چشم انداز برتر و افق آشکار است، اى کسىکه بخشنده و بر حکومت هستى قرار دارد، اى کسىکه چیزى مانندش نیست، و او شنوا و بیناست، از تو درخواست مىکنم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست. و حاجت خود را بخواه که به خواست خدا برآورده خواهد شد، آنگاه این صلوات را که از امام صادق علیه السّلام روایت شده بخوان،که هرکه بخواهد محمّد و آل محمّد علیهم السّلام را در فرستادن صلوات بر ایشان مسرور نماید،بگوید:اللَّهُمَّ یَا أَجْوَدَ مَنْ أَعْطَى وَ یَا خَیْرَ مَنْ سُئِلَ وَ یَا أَرْحَمَ مَنِ اسْتُرْحِمَ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْأَوَّلِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْآخِرِینَ وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْمَلَإِ الْأَعْلَى وَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ فِی الْمُرْسَلِینَ اللَّهُمَّ أَعْطِ مُحَمَّدا وَ آلَهُ الْوَسِیلَةَ وَ الْفَضِیلَةَ وَ الشَّرَفَ وَ الرِّفْعَةَ وَ الدَّرَجَةَ الْکَبِیرَةَ اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَلا تَحْرِمْنِی فِی [یَوْمِ] الْقِیَامَةِ رُؤْیَتَهُ وَ ارْزُقْنِی صُحْبَتَهُ وَ تَوَفَّنِی عَلَى مِلَّتِهِ وَ اسْقِنِی مِنْ حَوْضِهِ مَشْرَبا رَوِیّا سَائِغا هَنِیئا لا أَظْمَأُ بَعْدَهُ أَبَدا إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ اللَّهُمَّ إِنِّی آمَنْتُ بِمُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ لَمْ أَرَهُ فَعَرِّفْنِی فِی الْجِنَانِ وَجْهَهُ اللَّهُمَّ بَلِّغْ مُحَمَّدا صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ مِنِّی تَحِیَّةً کَثِیرَةً وَ سَلاماخدایا اى بخشندهترین کسىکه عطا فرمود،و اى بهترین کسىکه درخواست شد،و اى مهربانترین کسىکه از او مهربانى خواسته شد،خدا درود فرست بر محمّد و آلش در بین گذشتگان،و بر محمّد و خاندانش در میان آیندگان،و بر محمّد و خاندانش در میان فرشتگان،و بر محمّد و خاندانش در میان رسولان.خدایا عطا فرما به محمّد و خاندانش وسیله و فضیلت و شرف،و بلندى مقام و درجه والا.خدایا ایمان آوردم به محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)درحالىکه او را ندیدم،پس مرا در قیامت از دیدارش محروم مساز،و همنشینى با او را نصیبم فرما،و مرا بر دین او بمیران،و از حوضش سیرابم کن،نوشیدنى بدون تشنگى،دلنشین و گوارا که پس از آن هرگز تشنه نشوم،همانا تو بر هرچیز توانایى.خدایا ایمان آوردم به محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)درحالىکه او را ندیدم،پس در بهشت چهرهاش را به من بشناسان.خدایا به محمّد(درود خدا بر او و خاندانش)از سوى من تحیّت و سلام بسیار برسان.پس دعاى امّ داود را که بیانش در ضمن اعمال ماه رجب گذشت بخوان،آنگاه این تسبیح را که ثوابش در زیادتى شماره نمىشود.و ما میزان ثواب آن را به خاطر رعایت اختصار بیان نکردیم بگو:سُبْحَانَ اللَّهِ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ مَعَ کُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ یَبْقَى رَبُّنَا وَ یَفْنَى کُلُّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحا یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلا کَثِیرا قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحا یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلا کَثِیرا بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحا یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلا کَثِیرا مَعَ کُلِّ أَحَدٍ،منزّه است خدا،پیش از هرکس،و منزّه است خدا پس از هرکس،و منزّه است خدا با هرکس و منزّه است خدا،پاینده است پروردگار ما،و فنا مىپذیرد هرکس،و منزّه است خدا،تنزیه که فزونى مىگیرد بر تنّزیه تنزیهکنندگان فزونى بسیار پیش از هرکس،و منزّه است خدا،تنزیهى که فزونى مىگیرد بر تنزیه تنزیهکنندگان فزونى بسیار پس از هرکس،و منزّه است خدا تنزیهى که فزونى مىگیرد بر تنزیه تنزیهکنندگان فزونى بسیار به همراه هرکس،وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحا یَفْضُلُ تَسْبِیحَ الْمُسَبِّحِینَ فَضْلا کَثِیرا لِرَبِّنَا الْبَاقِی وَ یَفْنَى کُلُّ أَحَدٍ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحا لا یُحْصَى وَ لا یُدْرَى وَ لا یُنْسَى وَ لا یَبْلَى وَ لا یَفْنَى وَ لَیْسَ لَهُ مُنْتَهًى وَ سُبْحَانَ اللَّهِ تَسْبِیحا یَدُومُ بِدَوَامِهِ وَ یَبْقَى بِبَقَائِهِ فِی سِنِی الْعَالَمِینَ وَ شُهُورِ الدُّهُورِ وَ أَیَّامِ الدُّنْیَا وَ سَاعَاتِ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ وَ سُبْحَانَ اللَّهِ أَبَدَ الْأَبَدِ وَ مَعَ الْأَبَدِ مِمَّا لا یُحْصِیهِ الْعَدَدُ وَ لا یُفْنِیهِ الْأَمَدُ وَ لا یَقْطَعُهُ الْأَبَدُ وَ تَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَو منزّه است خدا تنزیهى که فزونى مىگیرد بر تنزیه تنزیهکنندگان فزونى بسیار،براى پروردگار ما پاینده است و هیچکس نپاید،و منزّه است خدا تنزیهى که شمرده نشود،و دانسته نگردد و فراموش نشود و کهنه نمىگردد. و فانى نمىشود،و برایش نهایتى نباشد،و منزّه است خدا تنزیهى که دوام یابد به دوامش،و باقى ماند به بقایش در امتداد سالهاى جهانیان،و ماه هاى روزگاران،و روزهاى دنیا و ساعات شبوروز،و منزّه است خدا به ابدیت ابد،و همپاى ابد،آن تنزیه که آن را عددى شماره نکند،و مدّتى فنایش نکند،و سرانجامى قطعش نکند، و بزرگ است خدا نیکوترین آفرینندگان.سپس بگو:سپس بگووَ الْحَمْدُ لِلَّهِ قَبْلَ کُلِّ أَحَدٍ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَعْدَ کُلِّ أَحَدٍو سپاس خداى را پیش از هرکس،و سپاس خداى را پس از هرکستا آخر دعا،ولى به جاى هر سبحان اللّه بگو:الحمد لله و چون به احسن الخالقین رسیدى بگو: «لا اله الاّ اللّه قبل کل احد»تا آخر که بجاى سبحان اللّه«لا اله الاّ اللّه»مىگویى،و پس از آن بگو:«اللّه اکبر قبل کل احد» تا آخر که بجاى سبحان اللّه:(الله اَکبر)مىگوید.سپس مىخوانى دعاى«اللّهم من تعبّا و تهیا»را که در اعمال شب جمعه گذشت پس بخوان دعاى على بن الحسین علیهما السّلام را که شیخ طوسى در کتاب«مصباح المتهجّد»ذکر فرموده:اللّهم انت اللّه ربّ العالمین