نشست علمی با موضوع انواع روشهای مطالعه برگزار شد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها از نشست علمی با موضوع انواع روشهای مطالعه در فضای مجازی خبر داد.
به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها)، به مناسبت هفته کتاب و کتابخانه نشست علمی با موضوع انواع روشهای مطالعه در فضای مجازی با حضور خانم افسر قاسمی استاد حوزه و طلاب پایه اول مدرسه برگزار شد. در این نشست خانم قاسمی بیان کرد: پیشرفته کشورها با پیشرفت علمی آنهاست که پیشرفت علمی آنها هم برپایه تحقیق و پژوهش است و در دل تحقیق و پژوهش، مطالعه است. باید مطالعات فعالی داشت که منجر به علم شود.
وی افزود: برای مطالعه شرایطی از جمله زمان مهم است. زمان مطالعه هر فرد با توجه به یادگیری آن متفاوت است. شرط مطالعه خوب، مکان مطالعه است، باید مکان را از هرگونه ابزار حواس پرت کن پاک کرد ، زیاد گرم نباشد که منجر به خواب شود . آرامش خاطر فرد در مطالعه مهم است. دغدغهها را روی کاغذ بیاورد و در کنار هریک مطلبی را اضافه کند که باعث کنار گذاشتن آن دغدغه در ذهن شود.
ایشان خاطر نشان کرد: اولین روش مطالعه، مطالعه اجمالی است که شما در هنگام خرید کتاب انجام میدهید، نگاه به شناسنامه، فهرست مطالب، چکیده و نتیجهگیری کتاب با روش اجمالی است.
استاد گفت: در مطالعه اجمالی بحث تندخوانی را باید در نظر گرفت که این عمل با تمرین زیاد باید صورت گیرد. برگه زدن شما قبل از جلسه امتحان تندخوانی محسوب میشود. این روش را با خواندن کتابهای داستان میتوان شروع کرد.
قاسمی ادامه داد: مطالعه دقیق از دیگر روشهای مطالعه است که در فهم و درک مطالب کمک میکند، در وقت امتحان و جلسات مباحثه این مطالعه بیشتر صورت میگیرد. مطالعه با این روش به زمان بیشتری را میطلبد، اما فراموشی مطالب ،کم است . فرد در آغاز یا پایان مطلب از خود سوال کند که این قسمت نویسنده چه مطلبی را میخواست به خواننده بگوید تا فهم عمیق مطلب بدست آید.
وی در بیان روش تجسسی بیان کرد: انسان مثل ماشین نیست که در برابر مطلبی قرار بگیرد و سوال نپرسد، فرد در برابر یک مسئله باید بارش فکری داشته باشد بدین صورت که هرچه سؤال دربارة این مسئله دارد، بایستی بپرسد و با مطالعه به جوابهای آن برسد. در این مرحله است که فرد میتواند به جوابهای نویی برسد که کسی تا به حال به آن نرسیده است.
مطالعه انتقادی آخرین روش مطالعه است که استاد در توضیح آن گفت: این مرحله اکثر اوقات در سطح سه و چهار طلبگی اتفاق میافتد؛ اما با مطالعه خوب، طلبه سطح دو هم میتواند به این مرحله برسد ، بدین گونه که نظرات نویسنده را مستدلال قبول یا رد کند.کتاب خودآموز مقدمات پژوهش آقای حسن اسلامپور با انتقادی از کتابهای دیگر روش تحقیق نوشته شده که توصیه میشود طلاب در مسیر تحقیق و پژوهش این کتاب را مطالعه کنند.