مجید جعفرپور بیان کرد:
قرآن کریم فرآیند نصّ بر امامان را در قالبهای مختلفی بیان فرموده است. آیاتی که نشان میدهد در طول تاریخ بشری، امامانی منصوب از سوی خداوند وجود داشتهاند مانند آیه ابتلا، آیاتی که بر وجود امامان از آل ابراهیم دلالت میکند؛ مانندآیات 73-72 انبیاء و دستة دیگری از آیات که استمرار اصطفای الهی در آل ابراهیم دلالت دارد مانند آیه 33 آل عمران
نهمین ترم از دورهی علمی- پژوهشی «امام شناسی» با حضور«حجه الاسلام و المسلمین مجید جعفرپور» استاد حوزه و دانشگاه قم با موضوع «ادله قرآنی امامت سایر ائمه علیهم السلام» درجمع طلاب خواهرمدرسه علمیه فاطمه الزهراء (سلام الله علیها) اردکان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدرسه فاطمه الزهرا(سلام الله علیها) اردکان در این دوره مجید جعفرپور بیان کرد: آیه اولی الامر برای اثبات امامت و رهبری اهل بیت (علیه السلام) میتوان استدلال کرد. در این آیه اطاعت از اولوالأمر به طور مطلق ذکر شده و هیچ قیدی نیامده است.
وی اظهار کرد: در آیه اولی الامر شیخ کلینی به سند برید عجلی از امام باقر (علیه السلام)روایت کرده که خداوند در این آیه تنها ما را قصد کرده است. تمام مؤمنان را تا روز قیامت به اطاعت ما فرمان داده است. همچنین براساس روایاتی از فریقین مصداق اولی الامر در این آیه امیرالمومنین و فرزندان ایشان هستند که خداوند ایشان را در کنار اطاعت خویش و پیامبر گرامی بر همگان واجب فرموده است.
جعفرپور گفت: شبهه فخر رازی بر این بود که منظور از اولو الامر، اهل حل و عقد هستند که در تصمیمگیریها از عصمت برخوردارند. یکی از جوابهای این اشکال اینکه خداوند فرموده به طور مطلق از اولوالامر اطاعت کنید. اطاعت مقید و مشروط اهل حل و عقد با اطاعت مطلق و بدون قید و شرط اولوالامر مطابقت نمیتوان داد.
وی افزود: نزول آیه تطهیر و آیه صادقین از ادله دیگر در اثبات اهل بیت است. که با روایات معتبر زیادی این مسئله بیان شده است. مراد از صادقین در منابع اولیه شیعه وحتی منابع معتبر اهل سنت اهل بیت هستند. برخی از دانشمندان اهل سنت، مراد از صادقین را اختصاص به امامان ندانسته که با ادله خاصی میتوان این شبهه را جواب داد.